Nespavost

Nespavost (insomnie) je porucha spánku a patří mezi velmi časté zdravotní problémy současné populace. Nespavost je závažný problém, protože spánek je pro člověka nepostradatelný. Dlouhodobá a přetrvávající nespavost může mít negativní vliv na fyzické a psychické zdraví člověka. Způsobuje náladovost, únavu, poruchy paměti, snížený práh bdělosti, bolesti hlavy, nechutenství až žaludeční potíže, snižuje imunitu, zvyšuje sklon k závislostem a psychickým poruchám až depresím.

S akutní nespavostí (trvá krátce) se setkal asi každý člověk. Chronickou nespavostí (trvá déle než 1 měsíc při frekvenci alespoň 3x týdně) trpí až 20 % populace, přičemž toto číslo udává jen ty pacienty, kteří si tento problém připustili a vyhledali lékaře. Nespavost více postihuje ženy a její výskyt roste s věkem.

Nespavost se projevuje obtížným usínáním (více než 30 min), přerušovaným spánkem (více než 4x za noc), brzkým ranním probuzením a/nebo nekvalitním či neosvěžujícím pocitem po probuzení.

   

Nespavost lze zmírnit nebo jí předcházet dodržováním zásad spánkové hygieny

 

  1. Před spaním nekonzumujte nápoje s kofeinem (káva, černý a zelený čaj, kola, kakao, energetické apod.) a alkoholické nápoje. Uvedené nápoje působí povzbudivě a ruší spánek.
  2. Před spaním není vhodné se přejídat. Minimálně 2 hodiny před spaním by se nemělo jíst.
  3. Do postele uléhejte přiměřeně fyzicky i psychicky unaveni. Přiměřenou pohybovou aktivitu bychom však měli absolvovat během dne, ne těsně před spaním.
  4. Neřešte před spaním důležitá témata – mohou vás rozrušit. Spíše se snažte odreagovat a relaxovat.
  5. Nekuřte před spaním a při probuzení v průběhu noci. Nikotin působí povzbudivě a ruší spánek.
  6. V místnosti, kde spíte, minimalizujte hluk, světlo a zajistěte vhodnou pokojovou teplotu (ideální teplota je 18 až 20 °C).
  7. Postel užívejte převážně ke spánku.
  8. Uléhejte a vstávejte každý den ve stejnou dobu – i o víkendu. Podporuje to váš biologický rytmus.
  9. Doporučuje se nespat během dne.
  10. Nesledujte hodiny, pokud se vám nedaří usnout. Vede to pouze k frustraci a nervozitě.

 

Déletrvající nespavost vždy vyžaduje návštěvu lékaře.

 

Nahoru

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie dle podmínek zde.

Takeda Pharma